torsdag 9 november 2017

By Your Side av Kasie West

Titel: By Your Side
Originalets titel: By Your Side
Författare: Kasie West
Antal sidor: 346
Serie: -
Förlag: HarperTeen
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris eller Bokus

“I’m sorry. That sucks.”
“Could be worse.”
“Could be better.”
“It always could. ” 

Handling: When Autumn Collins finds herself accidentally locked in the library for an entire weekend, she doesn’t think things could get any worse. But that’s before she realizes that Dax Miller is locked in with her. Autumn doesn’t know much about Dax except that he’s trouble. Between the rumors about the fight he was in (and that brief stint in juvie that followed it) and his reputation as a loner, he’s not exactly the ideal person to be stuck with. Still, she just keeps reminding herself that it is only a matter of time before Jeff, her almost-boyfriend, realizes he left her in the library and comes to rescue her.

Only he doesn’t come. No one does.

Instead it becomes clear that Autumn is going to have to spend the next couple of days living off vending-machine food and making conversation with a boy who clearly wants nothing to do with her. Except there is more to Dax than meets the eye. As he and Autumn first grudgingly, and then not so grudgingly, open up to each other, Autumn is struck by their surprising connection. But can their feelings for each other survive once the weekend is over and Autumn’s old life, and old love interest, threaten to pull her from Dax’s side?

Omdöme: Så okej, By Your Side är på inga sett en perfekt bok, men det hindrade inte mig från att falla pladask för historien ändå, för det gjorde jag. Definitivt. Autumn och Dax är intressanta karaktärer, och i början har jag problem med att tycka om båda två, speciellt Dax. Men sedan så börjar de långsamt växa på mig. Vad som växer ännu mer i mina ögon dock, är deras förhållande, deras kemi, vad de har tillsammans. Deras skämt sinsemellan får mig att le boken igenom. Att läsa om Autumn eller Dax som separata karaktärer i 350 sidor hade kanske inte varit någon höjdare, men sen är det kanske lite det som är poängen också. Man ska se en bok för vad den är, och By Your Side är alla gånger om en kärlekshistoria. En rom-com som inte är vidare originell och så mycket guilty-pleasur att det skriker om det, men jag tror att det är just därför jag tycker så mycket om den också

By Your Side är en enkel bok. En bok som är lätt att förlora sig i några timmar och bara få vara någon annan stans. Som distraktion fungerar den utmärkt, och nog var Dax och Autumns förhållande underhållande. Så underhållande att det sved lite när boken plötsligt tog slut klockan halv två på natten, och det första jag gjorde när jag vaknade dagen efter var att kasta mig över datorn för att googla fram fler böcker av Kasie West (faktum är att jag till och med läser en annan Kasie West bok när den här recensionen publiceras).

Trotts det är boken är långa vägar från perfekt. Autumn och Dax faller lätt in i de kliché rollerna av den duktiga tjejen som försöker rädda den ensamma tuffa killen som har det svårt. Det är lite jobbigt att skriva det, för jag vill så gärna att karaktärerna ska vara mer än så, och på sätt och vis är de ju det, men samtidigt, det här är en kliché historia, det går inte att komma ifrån. Hur de båda dessutom kunde vara inlåsta i biblioteket i fyra dagar är något som jag har lite svårt att förstå. Jag menar, fanns det inte ens en nödutgång? En enda dörr som gick att låsa upp från insidan? Minsta lilla väggfasta telefon någonstans? Men, samtidigt var hela historien så gullig, och jag själv satt ju och hoppades att de inte skulle hitta en väg ut eftersom jag ville att de skulle vara fast där inne tillsammans, så jag förlåter lätt Kasie West för den missen. Jag tror det är lite det som är hela grejen med boken, jag ser gärna förbi missarna för jag tycker så mycket om kärlekshistorien som utvecklas framför mina ögon. Jag antar att det säger en del.

Sammanfattning: En bok som är varken mer eller mindre än vad den utger sig för att vara: En gullig kärlekshistoria som håller dig sysselsatt i några timmar. Om det är vad du är ute efter, tror jag du har hittat en ny bok att lägga till på din TBR-lista.

Dela gärna med er om vad ni själva tycker om boken i kommentarerna, eller rekommendera mig om vilken av Kasie Wests böcker jag borde plocka upp härnäst!

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: