tisdag 30 augusti 2016

Kommande böcker: September 2016

Hej allesammans! Imorgon är det det den sista augusti, så tänkte att det var dags att prata lite om alla nya böcker som kommer ut i september! En hel massa intressanta böcker är det i alla fall, och några av dem har jag listat här nedan (observera dock att alla datum är preliminära och kan komma att förändras):

Kommande böcker på svenska:


1 September: Stanna av Flora Wiström
Jag är extremt, extremt taggad på den här boken. Beskrivningen på Bonnier Carlsens hemsida får mig nästan att hoppa upp och ner i stolen när jag läser den. Boken verkar så himla mysig och fantastisk och jag är bara väldigt taggad helt enkelt! Det finns ett speciellt fint stycke i slutet av beskrivningen av Stanna som jag tror kan sammanfatta vad boken verkar handla om ganska bra: "Stanna handlar om att hålla andra uppe när man själv är nära att gå sönder, om den stora livsavgörande kärleken och om att stå still när alla andra rör på sig." Av någon anledning känns det som om Stanna är en bok som skulle passa ganska bra in i mitt liv just nu och jag ser väldigt mycket fram emot att läsa den!

1 September: Ingenting och allting av Nicola Yoon
Har velat läsa den här boken i över ett år nu, så blev superglad när jag såg att Bonnier Carlsen ska publicera den på svenska! Boken handlar om Maddy som under sjutton år inte en endaste gång lämnat sitt eget hus, eftersom hon lider av en väldigt ovanlig sjukdom som praktiskt taget gör henne allergisk mot allt. Hela Maddys värld vänds dock upp och ner när Olly plötsligt flyttar in i granhuset, och de långsamt börjar lära känna varandra genom att chatta på nätet. Och ju närmare Maddy kommer Olly, ju säkrare blir hon på att hon måste få träffa honom. Oavsett riskerna det kommer innebära. Låter verkligen så himla bra och intressant, och hoppas definitivt på att plocka upp Ingenting och allting inom en väldigt snar framtid!


14 September: Ingen normal står i regnet och sjunger av Sara Ohlsson
Det är något med titteln på den här boken och den korta beskrivningen på Lilla piratförlagets hemsida som får mig att fastna vid boken och bara vilja veta mer. Jag kommer ihåg att jag läste Ohlssons tidigare bok, Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag för några år sedan, och att jag tyckte om den. Tyckte om hur humor och djupa ämnen blandades samman och skapade något som var väldigt enkelt att relatera till och om Ingen normal står i regnet och sjunger liknar den på något sätt, tror jag att jag kommer tycka om den också. Så här lyder beskrivningen från Lilla piratförlaget: "Varför finns det inga kvinnliga trubadurer? Varför är det alltid Ella som ska skriva när det är grupparbete? Varför förväntas tjejer vara på ett sätt och killar på ett annat, och hur gör en egentligen för att vara tvärtom? Och om kärleken är som ett elstängsel och elstängslet redan är ihop med någon och någon är ens bästa vän i hela världen. Hur gör en då?"

22 September: Toner i natten av Jojo Moyes
Kan vi bara ta en sekund och fokusera på hur fantastiskt snyggt det här omslaget är? Kan inte sluta kolla på det. Visst är det väldigt vackert? Historien i sig verkar också väldigt vacker. Den handlar om Isabel som är violinist i en omtalad symfoniorkester. En dag förlorar hon sin man i en bilolycka, och på sorgen och kaoset som följer ärver Isabel en herrgård på landet, genom vilken hon kommer i kontakt med en hel bunt nya människor - som alla verkar ha deras egen agenda när det kommer till herrgården. Boken ges ut av Printz Publishing och beskrivningen av Toner i natten avslutad såhär: "När Isabel och hennes barn flyttar in i huset, kolliderar livet och drömmarna hos alla inblandade. Hur långt är man egentligen beredd att gå för att få sitt drömhem?" Man kan lugnt säga att jag är väldigt intresserad av den här boken!

            

5 September: Blodvittring av Staffan Cederborg
Blodvittring är en såndär bok som verkar riktigt, riktigt ryslig, och förmodligen kommer ge mig mardrömmar, men som jag inte riktigt kan hålla mig borta ifrån ändå för att den verkar så spännande! Det var länge sedan jag läste en skräckis, kanske är det dags? Extra spännande är att boken utspelar sig på Gotland! Handlingen kretsar kring ett antal dagböcker som hittas i en gammal fyr, skrivna om Nina som upplevde en hel del obehagliga, och inte minst skrämmande, saker i just den fyren en sommar 35 år tidigare. Boken ges ut av Opal.

8 September: Bara tre ord av Becky Albertalli
Bara tre ord handlar om Simon som är kär i någon som möjligtvis kan vara den mest fantastiska killen någonsin. Problemet är bara att ingen vet att han är gay. Det hela blir bara värre av att ett mail råkar hamna i fel händer, och plötsligt riskerar hans stora hemlighet att komma ut. Verkar som intressant och härlig läsning! Utgivs av rabén &sjögren. 

17 September: Allt som blir kvar av Sandra Beijer
Tycker den här boken verkar väldigt bra, och är supersugen på att läsa den! Den här beskrivningen av boken på Natur & Kulturs hemsida gjorde mig väldigt intresserad: "Mitt under brinnande juli gör Matildas pojkvän slut. Kvar är hon, i en öde lägenhet. Vem är hon, utan honom? Matilda måste fylla tomrummet och bästa vännen Miron tar henne under sina vingar. Han lovar att bedöva smärtan med nya äventyr. Tillsammans ska de rida ut sorgen, explodera i natten. Men hur långt kan man egentligen gå och vilka är Mirons verkliga motiv? Och när vet man om man mår bättre – eller inte längre känner något alls? En mästerlig skildring av den vilsenhet som kan uppstå i gränslandet mellan ungdom och vuxenhet."

23 September: Mistborn: Uppstigningens brunn del 1 och 2 av Brandon Sanderson
Jag tyckte väldigt mycket om den första boken i Mistborn-serien, Sista riket, och är väldigt spänd på dess uppföljare. Det ända som skrämmer mig lite med den här boken är dess längd, det är ju inte ens en bok, utan den har blivit uppdelad i två för att den är så lång. Men det ska nog gå bra! Det är ju dock kvaliten och inte kvantiteten som räknas, eller hur! Vill ni läsa mer om vad boken handlar om kan ni göra det på hos Modernista, men kort sammanfattat är handlingen denna: Vin och Elend försöker bygga upp ett nytt samhälle ur askan av det de störtade, men de visar sig betydligt svårare än vad de först kunde ana. Men det finns något som kan ge dem hopp, uppstigningens brunn, problemet är bara att ingen vet hur man ska hitta denna legend, om den nu ens existerar. Läs min recension av första boken i serien HÄR.

        

6 September: Half Bad: Häxornas krig av Sally Green
28 September: The Selection: Eliten av Kiera Cass
28 September: Ingenmansland av Nicklas Krog

Kommande böcker på engelska

            


6 September: Leave Me av Gayle Forman
6 September: Empire of Storms av Sarah J. Maas
22 September: Morning Star av Pierce Brown
27 September: Crooked Kingdom av Leigh Bardugo

Gayle Forman är en författare jag verkligen tycker om, och jag ser fram emot Leave Me, som verkar vara hennes första roman för vuxna. Boken handla om Maribeth, som en dag bara packar väskan och lämnar sitt liv bakom sig för att få perspektiv på tillvaron. Väldigt intressant! Empire of Storms är den femte delen i Throne of Glass och verkar väldigt spännande. Crooked Kingdom är uppföljaren till Six of Crows som jag fortfarande inte läst men är väldigt sugen på! Och även Morning Star är en uppföljare, den tredje och avslutande delen i Red Rising. Många uppföljare den här månaden helt enkelt!

Sådär, det var de böcker jag lyckats leta fram och som fångade mitt intresse! Lämna gärna en kommentar och berätta vilka böcker är ni intresserade av i september!

Kram
Kimberly

2 kommentarer:

  1. Är såå taggad på Stanna och Allt som blir kvar!! Älskar Sandra och Floras bloggar haha. Ska lätt köpa dem när vi åker till bokmässan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså förlåt att jag svarar så sent! Glömde helt bort att svara på kommentaren först, men håller med! Vi får köra på det när vi åker till bokmässan!!

      Radera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: