måndag 4 april 2016

Bokbloggsjerka 1 – 4 april: Klassiker

Hej på er! Idag är det åter igen måndag vilket betyder att det åter igen är dags för Annikas bokbloggsjerka! Veckans tema är något jag inte känner till sådär jättebra, nämligen klassiker: 

Koko tycker att bokbloggsvärlden fokuserar för mycket på det som är nytt och spännande. Därför vill hon utmana er att blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Okej, så ska jag vara ärlig nu läser jag ju inte särskilt mycket klassiker. Med undantag av när man blir tvungen pga skolarbete. Kanske kan det bero på att några av de första klassikerna jag fick prova på inte var särskilt bra. I nian läste vi bland annat Per Anders Fågelströms Mina drömmars stad - och jag vet att den är omtyckt av så många - men jag klarade verkligen inte av den. Det gick inte. Språket var så gammalt, och berättelsen så hoppig och karaktärerna fångade aldrig mitt intresse, så det slutade med att jag läste ut boken med noll motivation och föreställningen om att klassiker är krångliga, gamla, förvirrande och tråkiga. 

Men så är det ju självklart inte. 

För inte så länge sedan läste vi Doktor Glas av Hjalmar Söderberg i svenskan. Även den är en nära på 100 år gammal klassiker - och den tyckte jag å andra sidan väldigt mycket om! Var den fortfarande lite seg och lite krånglig? Ja. Men den var också intressant och vackert skriven och väldigt läsvärd! Det är nog det bästa tipset jag kan ge. Verkligen en bra klassiker (åtminstone mätt med min bristande kunskap inom området). 

Även om jag kanske inte läst så mycket tidigare inom genren har jag nu på senare tid har jag bara blivit mer och mer intresserad av att prova på alla möjliga klassiker! Och eftersom jag faktiskt fick The Great Gatsby i present, sitter det väll perfekt att plocka upp den snart!

Annars har jag inte fler böcker som är över hundra år gamla att tipsa om. Men, om jag ska slänga in ett tips på en bok som inte är ny i alla fall så skulle jag vilja tipsa om Imorgon när kriget kom. Efter att ha sprungit och dubbelkollat i bokhyllan så visade det sig att den är exakt 20 år gammal, vilket egentligen inte är så mycket. Men den utkom ändå innan jag föddes, så för mig känns den verkligen som motsatsen till ny. Dessutom är den otroligt bra! Sorgligt nog tror jag inte den trycks längre, men en av mina absoluta favoriter i alla fall, så får ni möjlighet: Läs den!


Ett annat tips är att klicka in på den här länken hos Buzzfeed eller Pretty Books som tipsar om lite olika klassiker, jag läser ju som sagt inte så många men jag vill - och jag tycker definitivt inte att klassiker är något man ska bortse ifrån. De är ju trotts allt klassiker av en anledning, även om ny litteratur är otroligt bra den med!

Skriv gärna ett tips på er bästa klassiker i kommentarerna!

Trevlig måndag på er!
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: