onsdag 23 december 2015

I ljusets makt av Leigh Bardugo

Titel: I Ljusets makt
Originalets titel: Shadow and Bone
Författare: Leigh Bardugo
Antal sidor: 306
Serie: Grisha Trilogin #1
Förlag: Gilla Böcker
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”… säg inte att vi inte hör ihop”, sa han upprört. Han stod väldigt nära mig nu och jag kände hjärtat slå hårdare mot revbenen. ”Förlåt att det tog mig så lång tid att se dig, Alina. Men jag ser dig nu.” 

Handling (från Goodreads): Alina Starkov är ingen särskild, bara en av alla fattiga, föräldralösa ungdomar i landet Ravka - ett rike som en gång var mäktigt och välmående men som nu drabbats av fattigdom och krig. På en resa attackeras Alina och hennes bästa vän Mal, och när han hotas till livet väcks en uråldrig kraft hos Alina, stark nog att rädda Mal, och kanske även det krigshärjade Ravka.
     Alina förs genast till landets magiska elit, Grishan, och en helt ny värld öppnar sig för henne. En värld av magi och gnistrande överflöd, men där Alina inte vet om hon kan lita på någon - inte ens Grishans mäktige ledare, Skuggmästaren, som kanske är den enda som kan hjälpa Alina att ta makten över sin kraft och fullborda sitt öde.

Vad tycker jag: I ljusets makt av Leigh Bardugo är ett exempel på väldigt bra fantasy. Helt klart en av de bästa jag läst i år. Ärligt finns det inte mycket jag kan klaga på. Boken tar med oss till ett helt nytt rike, men det känns ändå aldrig svårt att kliva in i den nya världen. Bardugo gör det så väldigt lätt. Lätt att förstå mig på världen hon bygger upp, lätt att knyta an till karaktärerna och lätt att följa med berättelsen - vilket känns skönt, för historien är egentligen ganska så komplex. Där finns intriger på flera nivåer och det var mer än en gång boken tog vändningar som jag verkligen inte hade förutsett. 
     Det var också lätt att relatera till de flesta karaktärer. Att känna med Alina i de situationer hon hamnade i och de beslut hon tog var verkligen inte svårt. Var besluten fel ibland? Kanske, men jag är inte så säker på att jag hade kunnat göra något annorlunda. Karaktärerna känns verkliga, och även de mest omänskliga av dem känns äkta.  
     Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, allting bara passar ihop. Från världen, till tempot, till karaktärerna, till uppbyggnaden. Allting flyter på så väldigt smidigt. Personligen sträckläste jag den här boken för att jag bara inte kunde sluta (jag har till och med redan lånat hem del två från biblioteket hehe). Tempot i boken var sådär perfekt för mig. Alltid spännande, aldrig trögt, man hängde hela tiden med och det fanns ständigt tillräckligt mycket bakgrund för att berättelsen inte skulle kännas hastad, trotts sitt snabba tempo. 
     Rekommenderar verkligen den här boken till alla som vill ha en spännande och väl skriven fantasy! Underhållande och till snudd på beroendeframkallande!

Poäng: 8 av 10

Dela gärna med er av era tankar här i kommentarerna nedan, och hoppas ni har en fin julhelg!
Kram
Kimberly

1 kommentar:

  1. Jag gillade boken väldigt mycket även om den är en typisk klysha. Tjejen dras mellan två män bla bla bla.... Det är en bra bok och jag fastnade direkt

    SvaraRadera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: