måndag 19 oktober 2015

Lola och pojken i huset bredvid av Stephanie Perkins

Titel: Lola och pojken i huset bredvid
Originalets titel: Lola and the Boy Next Door
Författare: Stephanie Perkins
Antal sidor: 286
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”Det är något speciellt med blåa ögon. 
Den sortens blåa ögon som får en att rycka till varenda gång men ser in i dem. Inte blågröna, bara helt blå. 
Cricket har sådana ögon.”

Handling (tagen från Goodreads): Lola Nolan är blivande kostymtecknare, och tycker det är bättre ju mer fantastiskt, glittrande och roligt ett klädesplagg är. Allt i hennes liv är mer eller mindre perfekt inklusive hennes snygge pojkvän - ända tills tvillingarna Calliope och Cricket Bell återvänder till kvarteret.
När Cricket, en begåvad uppfinnare, kliver ut ur sin tvillingsysters skugga och tillbaka in i Lolas liv, tvingas hon till sist handskas med de känslor hon haft för pojken i huset bredvid under hela sin uppväxt.

Vad tycker jag: Efter att ha läst Anna och den franska kyssen (och fullkomligt älskat den) hade jag väldigt höga förväntningar på Lola och pojken i huset bredvid. Låt mig säga att jag inte blev besviken. 
         Innan jag började läsa boken hade jag hört från många att den inte var lika bra som Anna och den franska kyssen vilket gjorde mig lite orolig. Och i början av Lola och pojken i huset bredvid höll jag nog med en del om det också - troligtvis för att det tog längre tid för mig att fästa mig vid Lola än vad det gjorde med Anna. Anna gick lätt att relatera till för hon är så lik mig, Lola var annorlunda. Hon är impulsiv, obetänksam och på vissa sätt nästan lite egocentrisk. Men ju längre in jag kommer i boken ju mer börjar jag älska henne ändå. För Lola har sina bra sidor med och hon utvecklas, hon inser sina misstag. Dessutom är känns hon väldigt levande och väldigt äkta.
       Min favorit karaktär är dock Cricket. Herre Gud så fullkomligt älskvärd han är! Föll för honom direkt, och fortsatte bara falla genom hela boken! Han är ingen st. Clair men han har helt klart sin egen charm. 
       På många sätt är historien och karaktärerna i Lola och pojken i huset bredvid väldigt olika Anna och den franska kyssen, men stämningen över båda böckerna är densamma. Samma romantiska lättfullhet finns där och jag kan inte hindra mig själv från att bli precis lika förälskad i Lola och pojken i huset bredvid som jag blev av Anna och den franska kyssen. Boken har en charm som jag inte riktigt kan sätta fingret på, men många gånger när jag läste boken kunde jag komma på mig själv med att bara sitta och le. Det här är en gullig romantisk bok med hög feelgood faktor. Rekommenderas verkligen för er som vill ha något mysigt och lite lättsamt i höst.
       Allt som allt var det här en väldigt bra bok som jag inte betvivlar att jag kommer komma tillbaka till i framtiden. Dessutom har Lola och pojken i huset bredvid har redan fått mig att vilja läsa om Anna och den franska kyssen för: Anna och St Clair var med i den! Och av vad jag har hört kan det komma sig så att vi får se lite av Cricket och Lola i Isla and the Happily Ever After… Kan inte vänta tills den boken kommer ut på svenska!

Betyg: 7,5 av 10

Har ni själva läst någon bok av Stephanie Perkins? Vad tyckte ni? Någon av er som redan läst Isla and the Happily Ever After - vad tyckte ni i sådana fall? Dela med er i kommentarerna!

Kram
Kimberly

Andra böcker som kan vara intressanta:

2 kommentarer:

  1. Kul att du tyckte om den, kanske ska ge den ett försök :) blev den inte lite trög ibland? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag absolut att du ska göra! Nej det tyckte jag faktiskt inte, finns något med hur Stephanie Perkins skriver som gör att historien hela tiden håller tempot uppe och fortsätter vara intressant även om den kanske inte alltid är direkt spännande :)

      Radera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: