söndag 2 augusti 2015

Allt och lite till av Sarah Dessen

Titel: Allt och lite till
Originalets titel: The Moon and More
Författare: Sarah Dessen
Antal sidor: 430
Förlag: Rabén&Sjögren
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

Handling: Sommaren har precis börjat i småstaden Colby, sista sommaren innan Emaline ska iväg till college. Hon har planerat att spendera sommaren jobbande för familjeföretaget Colby Realty, umgås med sina vänner och, såklart, spendera tid med hennes underbara pojkvän Luke. Han och Emaline har varit tillsammans i flera år och deras förhållande är verkligen perfekt. Eller? Räcker vad de har tillsammans? Eller finns det mer där ute?
        När Theo, killen från New York som spelar in en dokumentärfilm, dyker upp ställs allting på sin spets. Är det här sommaren när allt förändras?

Vad tycker jag? Sarah Dessen har åter igen skrivit en lättläst, mysig, och somrig bok. Ändå skulle jag, tyvärr, inte säga att Allt och lite till är en av hennes bättre böcker. 
       Förutom Allt och lite till har jag läst Mitt perfekta liv, och Mycket mer än så av Sarah Dessen, två böcker som jag verklige föll för och hade svårt att lägga ifrån mig. Den här boken fastnade jag inte för på samma sätt. Den var segare och av någon anledning kändes det inte inte riktigt som den höll samma kvalité som Dessens tidigare böcker, fastän jag har svårt att sätta fingret på exakt vad som saknades.
        Vad jag dock gillade med den här boken var att de kändes lite annorlunda från det Dessen skrivit tidigare (eller det jag läst av henne i alla fall). Det handlar inte bara om den perfekta killen huvudkaraktären långsamt faller för. Faktum med att den här boken mer inriktar sig på att falla för fel kille och avsluta relationer. Kanske kan det vara det som ligger bakom att jag inte älskade boken. Kanske förväntar man sig en magisk sommarromans när man plockar upp Sarah Dessen, och den här gången var det inte riktigt vad man fick. Kan dock tycka att variationen också kändes lite uppfriskande.
       Något annat jag också gillar är att Allt och lite till också utspelar sig i Colby (precis som Mycket mer än så!), och att man möter på några gamla karaktärer - i synnerhet Clyde. En bikaraktär i Mycket mer än så, men som man den här gången får veta betydligt mer om. 
       Sammanfattningsvis är Allt och lite till en bra bok av Sarah Dessen, även om jag inte älskade den som hennes andra böcker. Den var lite annorlunda, men kärleken, familjerelationerna, de välbyggda karaktärerna och sommaren fanns fortfarande där och gjorde boken mysig att läsa, även om den saknade lite driv. Om ni gillat tidigare böcker av Dessen borde ni absolut ge den en chans. Själv tänker jag absolut läsa mer av Sarah Dessen även om just den här boken kanske inte gick hela vägen hem.

Poäng: 6 av 10

Om du själv läst boken får du gärna dela med dig av dina tankar nedan i kommentarerna? Eller berätta vilken av Sarah Dessens böcker du tycker bäst om?

Kram
Kimberly

Psst! Andra böcker av Sarah Dessen:

2 kommentarer:

  1. Rekommenderar starkt "Du är aldrig ensam" av Sarah Dessen! En av mina favoriter bland hennes böcker. Boken är ganska lätt att förutspå men det händer lite oväntade saker ibland- både på gott och ont. Tycker verkligen du ska ge den en chans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska jag absolut göra, har hört mycket bra om den! Planerar att läsa den lite närmare sommaren dock - Sarah Dessen är ju en såndär perfekt författare att läsa i hängmattan ute i värmen. Men tack för tipset, ser verkligen fram emot att läsa den!

      Radera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: