onsdag 15 juli 2015

Mycket mer än så av Sarah Dessen

Titel: Mycket mer än så
Originalets titel: Along for the ride
Författare: Sarah Dessen
Antal sidor: 412
Förlag: Rabén & Sjögren 
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

"'Det är värdelöst att misslyckas. Men det är ändå bättre än allternativet.'

'Nämligen?'

'Att inte ens försöka.' Nu såg han rakt på mig. 'Livet är kort, vet du.'"


Handling: Ända sedan Audens föräldrar började bråka, och tillslut skiljde sig, har hon känt sig instängd. Hon har försökt vara den perfekta dottern, gör alltid vad som förväntas av henne,får  bra betyg och ligger alltid på top. Men under den där perfekta ytan ligger problemen och gror, och på flera år har Auden inte kunnat sova igenom en hel natt. 
       Tillslut bestämmer hon sig för att det är dags för en förändring. Så över sommaren åker hon till sin pappa vid kusten, där han bort tillsammans med sin fru och deras nyfödda dotter. Livet i den lilla staden är inte som Auden förväntat sig. Hon skaffar sig nya vänner, provar sådant hon inte gjort förut och upptäcker nya sätt att leva på. 
       Och där finns ju också Eli, killen som inte heller kan sova på nätterna. Han visar henne en annan sida av livet och under sommaren som kommer, för första gången på länge, känner Auden sig inte längre ensam och instängd. 

Vad tycker jag? Efter att ha läst Mitt perfekta liv, var jag väldigt sugen på att läsa mer av Sarah Dessen och Mycket mer än så gjorde mig inte besviken. Jag blev precis lika indragen i historien och karaktärerna. Inte för att tala om sommarkänslan som direkt infann sig, så fort man slog upp boken. Kunde praktiskt taget känna sanden och det solvarma träet under fötterna, bruset från vågorna och doften av havet. Dessen har verkligen en talang när det gäller att överföra känsla från pappret. Det är lätt att känna det som om man kliver in i hennes miljöbeskrivningar och situationerna hon målar upp. Många gånger är även karaktärerna själva lätta att relatera till, även om jag personligen kanske inte alltid kände att jag liknade dem. 
        Det fanns många likheter emellan Mitt perfekta liv och Mycket mer än så, (jag gillade verkligen att Jason lyckades slinka in i båda böckerna) men det var också väldigt uppenbart att Mycket mer än så är sin egen historia med nya djupgående problem och familjerelationer, nya spännande karaktärer som var lätta att förälska sig i, och nya annorlunda upplevelser som man levde sig in i.
       Jag måste dock erkänna att boken var lite uppenbar. Man anar redan från början hur berättelsen är utstakad och hur allt kommer sluta, även om boken kanske tar en del överraskande svängar. Dock var förutsägbarheten inget som störde mig. I den här typen av romantiska mysböcker är förutsägbarheten nästan något jag tycker om. Det är enkelt att luta sig tillbaka och bara låta historien ta en dit den tar en. Det är inga komplicerade twister man måste hålla reda på - både på gott och ont. En perfekt bok att krypa upp med i en solstol (eller hängmattan, eller på stranden) och bara läsa. En lättläst mysbok. 
       Vad jag kan störa mig lite på är dock att det alltid måste bli något problem emellan paret i boken, som liksom drar ut på tiden för att båda är för envisa för att lösa det. Ungefär samma sak var det i Mitt perfekta liv. Jag önskar bara att karaktärernas förhållande skulle kunna hålla lite bättre, att de var bättre på att lösa problemen, på att lösa deras förhållande.
       Hur som helst var det här en riktigt mysig sommarbok fylld av vänskap, romantik och en del nattliga äventyr. Rekommenderar kanske främst till ungdomar, men även vuxna som vill återuppleva sina egna sommarromanser. Härlig, lättläst, underhållande och drivande! Efter Mycket mer än så, är jag bara ännu sugnare på att plocka upp fler av Sarah Dessens böcker, så ska försöka leta upp några fler innan sommaren är över!

Poäng: 7,5 av 10

Har ni själv läst någon/några av Sarah Dessens böcker? Vad tyckte ni och vilken rekommenderar ni här näst?

Kram
Kimberly

Psst! Andra böcker du kanske också gillar:
- Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: