lördag 25 juli 2015

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs

Titel: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn
Originalets titel: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
Författare: Ransom Riggs
Antal sidor: 379
Förlag: Rabén&Sjögren
Serie: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn #1
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”Jag hade just börjat acceptera att mitt liv skulle bli helt vanligt, när högst ovanliga saker började hända. De första händelserna kom som en fruktansvärd chock och, liksom allt som förändrar en för alltid, delade in mitt liv i två halvor: Före och Efter.”

Handling: Jacob växer upp med sin Farfars gamla historier, historier han ständigt får berättade för sig. Om äventyr, en avlägsen ö där solen alltid skiner, ett barnhem fullt av besynnerliga barn, och om monster som lurar i skuggorna. Men ju äldre Jacob blir, ju mindre tror han på hans Farfars gamla berättelser. 
       Tills hans liv en dag plötsligt vänts upp och ner och han börjar inse att historierna kanske inte bara är sagor trotts allt.Han ger sig ut, sökande efter sanningen - bara för att inse att den är mer fasansfull och fantastisk än han någonsin kunnat föreställa sig. 

Vad tycker jag: Om jag ska vara ärlig, hade jag förväntat mig mer av den här boken. Mer spänning, mer skräck, mer romantik, mer mystik och framförallt, mer djup i boken. Då borde jag kanske också nämna att jag hade väldigt höga förväntningar innan jag började läsa. 
        Miss Peregrines hem för besynnerliga barn är absolut inte en dålig bok. Historien är annorlunda, spännande och sidorna flyger förbi. Ändå känns det som om det här är en bok som kanske hade passat mig bättre när jag var lite yngre. För även om boken var fartfylld och i stora drag välskriven, saknade jag en mer djupgående berättelse. Jag ville ha mer detaljer, mer förklaring, och kanske lite mer känslomässigt djup också. Boken har verkligen potential att kunna vara extraordinär, men för tillfället tycker jag bara den är lovande. 
       Som sagt är boken verkligen inte dålig - många gånger hade jag svårt att lägga ner den, och jag fastnade verkligen för miljöerna och karaktärerna. Hela iden boken bygger på är också väldigt intressant och lätt att leva sig in i. Jag önskar bara att boken hade varit lite mer även om den definitivt är läsvärd dock, speciellt en mysig bok att krypa upp med under regniga dagar - och personligen ser jag fram emot uppföljaren. Ransom Riggs är en författare jag av någon anledning fastnar för (motsägelsefullt, jag vet).
       Något jag måste ge den här boken extra lovord för är fotografierna. De höjer verkligen upp historien och gör hela boken intressantare. Bilderna bidrar med liv till berättelsen, och är dessutom många gånger rätt kusliga. Verkligen ett kul och annorlunda inslag!
       Sammanfattningsvis är Miss Peregrines hem för besynnerliga barn en bra och spännande bok - och även om den hade kunnat vara bättre, så är den fylld av intressanta karaktärer, målande miljöer och mystiska fotografier. Rekommenderar för alla som vill ha en spännande snabbläst bok som inte går så mycket på djupet. Kanske framförallt för en yngre publik. 


Poäng: 7 av 10

Har ni läst någon av Ransom Riggs böcker? Hur är uppföljaren? Dela med er!
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: