fredag 5 juni 2015

Rädda mig inte! av Tahereh Mafi


!! Spoilers för er som inte läst första boken i serien !! 
Min recension av första boken, Rör mig inte! kan ni läsa HÄR


Titel: Rädda mig inte!
Originalets titel: Unravel Me
Författare: Tahereh Mafi
Antal sidor: 398 (pocketformat)
FörlagPonto Pocket
Du kan läsa mer om boken / köpa den härAdlibris / Bokus / CDON

”För vissa människor är så korkade att de faktiskt tror att tydliga neonlysande gränser separerar gott från ont. Att det är enkelt att se skillnaden och somna varje natt med ett rent samvete.”

Handling: Juliettes beröring är dödlig. Pågrund av sin förbannelse har hon spenderat åratal inlåst och fruktad. Men så flydde hon mot sin frihet med Adam, rebellen som bad henne slåss för deras framtid tillsammans. Ända problemet är att lika brinnande som Adam och Juliettes kärlek vuxit sig, precis lika förbjuden och förödande kommer den att bli. Samtidigt börjar motståndsrörelsen förvänta sig mer och mer av Juliette och den oundvikliga striden mot Återtablissemanget kommer närmare och närmare. Och mitt i alltihoppa finns Warner den vackra unge mannen utan hjärta som på något underligt sätt verkar förstå Juliette bättre än någon annan. 

Vad tyckte jag? Jag är besatt av Taherah Mafis böcker. Besatt. Rädda mig inte! var precis lika bra som den första i serien, rör mig inte!, och vad som var extra intressant i den här bocken var utvecklingen hos de många karaktärerna. Man ser hur Juliette växer och blir mer självständig, hur hon utvecklas. Waner är också en karaktär man får se nya sidor av och, jag trodde aldrig att jag skulle säga det här, men hans förändring är riktigt vacker och så otroligt intressant - något man absolut inte förväntar sig i första boken! Man får se baksidan av en grym människa, vad som händer bakom fasaden. Det är intressant, ger en perspektiv på varför vissa är kapabla till de handlingar de genomför. Verkligen en häpnadsväckande och fängslande.
       Det här är andra gången jag läste boken, och därför fick jag mer utrymme att titta på språk och uppbyggnad och låt mig säga att den här boken är häpnadsväckande vacker. Språket är unikt, målande, medryckande, otroligt fint och lätt att relatera till! Tahereh Mafi har ett sätt att använda sig av ord som är fascinerande och fängslande. Hon är en fantastisk författare och det är svårt att beskriva magin hon lyckas skapa genom hennes sätt att skriva.
       Nu vet jag att jag är otroligt subjektiv, och jag vet även många som inte gillar Mafis sätt att skriva. Det är udda, men något jag verkligen fastnade för. Jag förstår dock varför vissa kan ha svårt för det eftersom det inte alltid följer ordentliga skrivregler men jag älskar det. Historien i sig håller också, karaktärerna är verkligen väl byggda som jag pratade om tidigare och nu i andra boken tar historien också flera intressanta vändningar. 
       Rekomenderar varmt, främst de som vill ha en bok med brinnande kärlek och färgstarka känslor, men också till personer som letar efter händelserika och spännande böcker med häpnadsväckande karaktärer. Skulle också säga att det nästan är något poetiskt över Tahereh Mafis böcker, och filosofin i dem är något jag älskar, så är ni sådana som jag som tycker djupet i böckerna är viktigt för att lyfta upp historien kommer nu älska denna!

Poäng: 9 av 10

Kram
Kimberly

Vill ni läsa mina recensioner om de tidigare böckerna i serien kan ni göra det här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: