onsdag 1 februari 2017

Fångad av Meredith Wild

Titel: Fångad
Originalets titel: Hardpressed
Författare: Meredith Wild
Antal sidor: 275
Serie: Hacker #2
Förlag: Bookmark
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”Jag uppskattar ditt erbjudande, Blake. Det gör jag verkligen, men man kan inte sätta ett pris på sitt oberoende.”

Handling (tagen från Goodreads): När berättelsen om Erica och Blake tar en helt ny vändning i andra delen av Hacker-serien Ericas nätbutik har gjort succé och hon har fått skinn på näsan i den glamorösa affärsvärlden. Samtidigt har hon öppnat sitt hjärta för Blake och bestämt sig för att inte låta någonting komma mellan dem även om det innebär att ge honom mer kontroll i sovrummet. Men när demoner från Ericas förflutna kommer i kapp och hotar såväl deras liv som kärlek fattar hon ett beslut som kan komma att förändra allt. Vem kan man egentligen lita på i en värld där alla vill lyckas, till vilket pris som helst?

Vad tycker jag: FångadFångad är en bok jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om. Troligtvis väntade jag alldeles för länge med att skriva ett omdöme om den här boken och nu är skallen ganska så blank. Och kanske är det problemet med Fångad - den lämnar inget riktigt efter sig. Visst är det en underhållande läsning medan man väll läser den, men efteråt, efteråt finns inte så mycket kvar. Man ställer tillbaka boken i hyllan, och det var liksom det. Det är ingen bok som ligger och gnager i huvudet på en flera nätter senare, ingen bok man går och rekommenderar till alla man känner för att man bara inte kan få den ur skallen.
      Men, det behöver ju å andra sidan inte betyda att Fångad var dålig. Den var inte spektakulär eller så värst märkvärdig, men det är en bok som passar för slöläsning när man är sugen på intensiva relationer eller drama så det räcker och blir över. För när jag väl läste den, då flög sidorna förbi ganska så snabbt ändå.
      Trotts detta föll Fångad mig inte riktigt lika mycket i smaken som den första boken i serien, Utvald, och jag har kommit fram till att det har med en sak att göra: Daniel. Eller kanske snarare Erica-och-Daniels-relation-till-varandra. Ni som läst kommer förstå, men alltså: VA FAN! Jag ska inte gå in på någon detalj, men på fullaste jäkla allvar. Jag kunde sitta och skaka på huvudet under läsningen med en krypande känsla under huden för att det var så fel alltsammans. Och Daniel, honom ville jag bara rätt och slätt smocka till. Alltså, har jag sagt VA FAN?!
      Det värsta med det hela var att deras relation, sakerna som skedde - de var inte ens realistiska. Delar av dem, absolut, men en hel del känns bara som... för mycket. Jag kunde under läsningens gång få känslan av att Meredith Wild överdrev dramat för mycket. Gjorde det överspelat på ett sätt som blev för mycket för historien. Drama i all ära, men det kan bli för mycket. För twistat och omständigt och orealistiskt och det var precis det som hände i Fångad enligt mig. Meredith Wild trasslade in oss i en hel härva med twistat drama och den stod man där, mitt i smeten, och det fanns liksom ingen väg ut. Visst, stundvis var det spännande och drev det på historien, men en stor del av tiden kändes det också tröttsamt.
      Dessutom, ursäkta mig, men Fångad är ändå en romance bok: Var var de ångande heta och intensiva relationerna? Blake och Ericas stormiga förhållande är det bästa med både första och andra boken enligt mig, det som är lite synd är bara att det blir betydligt mycket mindre av det där stormande och ångande heta i andra boken. Det, förlusten av romance-delen (eller tja, inte förlusten kanske, men minskningen) och dramat som spädes på ännu mer, så mycket att det blev för mycket, drog ner den här boken i mina ögon. Men jag antar att det handlar om vad man letar efter i en bok. Många uppskattar att mindre fokus läggs på Blakes och Ericas relation så man kan se Ericas relation till andra karaktärer utvecklas mer, och jag förstår det synsättet också. Nu i andra boken introduceras fler karaktärer, och det är intressant att se hur Ericas liv växer utanför Blake, hur hennes företag försöker ta fart och liknande. Men ändå. Lite mer romantik hade ju inte direkt skadat.
      Så för att sammanfatta detta: Fångad var inte en bok i min smak, för mycket drama och för lite ångande-het-romantik. Men, den är ändå en snabbläst och lättsmält bok för de som vill läsa om drama extra delux och intensiva kärleksrelationer . Inget speciellt, men helt okej.

Tack till Bookmark för recensionsexemplaret!

Har ni själva läst någon bok av Meredith Wild får ni jättegärna dela med er av era tankar i kommentarerna! Hur känner ni andra för de uppföljande delarna i serien, är de värda att läsa?

Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: