torsdag 25 augusti 2016

Ett veck i tiden av Madeleine L’Engle

Titel: Ett veck i tiden
Originalets titel: A Wrinkle in Time
Författare: Madeleine L’Engle 
Antal sidor: 168
Serie: A Wrinkle in Time Quintet #1
Förlag: Modernista
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”Jag förstår inte mer än du av det hela, men en sak som jag har lärt mig är att saker kan vara, även om man inte förstår dom.”

Handling (tagen från Goodreads): Det är en mörk och stormig natt. Tonåriga Meg Murry sitter i sitt rum på vinden, lyssnar på blåsten som river i huset och funderar för sig själv. Hon vantrivs med sin kropp och sitt utseende. I skolan är det mesta jobbigt och krångligt. Och hennes pappa, vetenskapsmannen, har försvunnit efter att ha jobbat med ett mystiskt experiment på uppdrag av regeringen.
     Men det är inte bara Meg som är vaken den här natten. Mamma och lillebror Charles Wallace är också uppe, för den mystiska tanten Fru Whatsit har kommit på besök och slagit sig ner i deras kök - och hon verkar både veta en hel del om vart Megs pappa kan ha tagit vägen, och om hur de ska kunna få tillbaka honom.

Vad tycker jag: Ett veck i tiden är en klassiker, en bok som är vitt och brett älskad av såväl barn som vuxna och har varit det i över femtio år. Och jag är jätteledsen, men jag förstår bara inte grejen. Efter att ha läst färdigt boken i förgår kväll slog jag ihop den och bara stirrade på den med tanken "har jag missat något?" ekande i huvudet. Jag förstod bara inte varför just den här boken har fått sådan uppmärksamhet i så många år när det, enligt mig, finns så otroligt många bättre böcker där ute. 
     Det var inte det att Ett veck i tiden var rent ut dålig, den var bara inte överdrivet bra heller i mina ögon. Jag kan erkänna att den har en viss charm, och jag uppskattar även vilken fantasi L'Engle måste ha haft för att ha kunnat skriva den här historien, Ett veck i tiden är verkligen både fanatasifylld och originell, med en hel uppsättning intressanta karaktärer. En del av mig älskade att läsa om Charles Wallace, Fru Vadå, Fru Vem och Fru Vilken. Karaktärerna var det inget fel på, visst var de lite udda, men det uppskattades bara i det här fallet. Vad som var mitt största problem med Ett veck i tiden var bristen på förklaringar. Visst, endel förklarades, men ingen helheltsbild målades upp. Jag vet fortfarande inte vad D E T är. Jag vet fortfarande inte hur folk faktiskt lyckas tessera (även om det faktiskt är något som åtminstone delvis fick en rimlig förklaring) och så vidare och så vidare (vill inte ge allt för många exempel så jag inte råkar avslöja handlingen för någon). Eller är det bara så att jag faktiskt har missat något? För mig känns historien bara inte komplett och ärligt talat är jag precis lika förvirrad nu efter sista kapitlet som jag var efter första. 
     Men samtidigt vill jag inte säga rakt ut att boken är dålig heller, för det är den inte. Den är spännande, den är kreativ och annorlunda och den innehåller massor av intressanta karaktären. I grunden tror jag att Ett veck i tiden kanske är en bok som passar barn bättre än vuxna/ungdomar, och att vuxna som uppskattar boken många gånger gör det pga någon form av nostalgi från barndomen. Det känns som om boken är mer anpassad till barn, för barn kräver inte förklaringar på samma sätt som vi gör när vi vuxit upp. För oss måste allt vara rimligt och ha sin precisa förklaring. Vi måste förstå allt, för barn är det kanske inte lika viktigt att allt tekniskt stämmer och i sådana fall tror jag definitivt att Ett veck i tiden kan vara ett äventyr. Kanske är det till och med vad L’Engle vill säga med sin berättelse - och varför hon riktar sig till just barn - att allt inte alltid har en rimlig förklaring. Och på något sätt kan det kanske finnas något fint i det, att bara acceptera ibland utan att analysera allt. Värt att också tänka på är ju faktiskt att det finns en hel uppföljande serie till Ett veck i tiden, och i de böckerna blir kanske mer förklarat närmare. Men för mig var det bara för förvirrande att läsa den här boken helt enkelt.
     Eller, kanske är jag bara blind för det där guldkornet boken tycks innehålla som gör att så många älskar den. Kanske har jag faktiskt bara missat något, vem vet, men i mina ögon är Ett veck i tiden tyvärr inte en ny favorit.  

Tack till fina Modernista för recensionsexemplaret!

Vad är era tankar om Ett veck i tiden? Tycker ni att jag har fel i min recension får ni jättegärna skriva det, vill verkligen förstå vad det är med Ett veck i tiden som fångat så många läsare genom åren!

Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: