måndag 30 maj 2016

Bokbloggsjerka 27 – 30 maj: Böcker med koppling till musik?

Det är måndag! Och dags för helgens bokbloggsjerka! Tyvärr har jag missat jerkan de två senaste veckorna men nu är jag tillbaka igen och taggad på att svara på den här veckans fråga från Annika:

Temat för veckans fråga är med andra ord musik i kombination med böcker. Har en av dina favoritartister utkommit med en bok som du tycker att vi ska läsa? (För mitt vidkommande är jag ruskigt nyfiken på boken om Paul Stanley från Kiss). Kan du ge exempel på en bok som har en stark koppling till din favoritgenre? Envisas en av dina favoritförfattare med att ”spela” musik i böckerna som du absolut inte gillar? Eller….?

Så okej. Efter lite fundering kom jag fram till att jag väldigt sällan läser böcker som rent ut handlar om musik eller är skriven av en musiker. Men jag har läst några där musik på ett sätt eller ett annat har spelat roll:


Den första jag kommer att tänka på är Om jag stannar av Gayle Forman, där Mia spelar cellon och möter Adam genom sin musik, och Adam spelar själv i ett band och det är också en av de bidragande faktorerna till en stor konflikt i boken och så vidare. Ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag hur stor plats musik faktiskt får i den här berättelsen! Om jag inte missminner mig var Mias föräldrar också i ett band, och Mia vill verkligen komma in på Juilliard för att kunna studera musik, och så går de på konserter och spelningar, och så har vi min favoritscen i boken när hela familjen och deras vänner sitter och spelar musik tillsammans ute i trädgården! Och sen finns det ju en väldigt fin scen i slutet med en egenskriven låt och gitarr...

Sen har vi ju också Himlen börjar här av Jandy Nelson, som jag inte alls kommer ihåg mycket ifrån, men visst spelar huvudkaraktären clarinet? Och ett visst kärleksintresse ägnar sig en hel del åt musik han med...

Även i Eleanor & Park av Rainbow Rowell så spelar musik en ganska så stor roll och i Monstrets dotter av Kristin Cashore spelar Flamma också ett instrument (även om jag för mitt liv inte kan komma på vilket för tillfället). Dessutom så är Morgan Matson flitig på att ha med spellistor i sina böcker. Både Fyra dagar, fyra nätter och Since You've Been Gone är böcker där spellistor med musik får stor plats i berättelsen - vilket jag älskar!


(Måste bara påpeka att jag blev så ofantligt sugen på att se om If I Stay när jag letade upp gifs till det här inlägget! Så mysig film!)

Sådär, vet inte riktigt om det var svar på veckans fråga, men där har ni i alla fall några böcker med koppling till musik! Dela gärna med er av era exempel i kommentarerna!

Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: