torsdag 17 mars 2016

The Wrath and the Dawn by Renee Ahdieh

Titel: The Wrath and the Dawn
Originalets titel: - 
Författare: Renée Ahdieh
Antal sidor: 404
Serie: The Wrath and the Dawn #1
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

"Love is a force unto itself, sayyidi. For love, people consider the unthinkable...and often achieve the impossible. I would not sneer at its power." 

Handling (taget från Goodreads): In a land ruled by a murderous boy-king, each dawn brings heartache to a new family. Khalid, the eighteen-year-old Caliph of Khorasan, is a monster. Each night he takes a new bride only to have a silk cord wrapped around her throat come morning. When sixteen-year-old Shahrzad's dearest friend falls victim to Khalid, Shahrzad vows vengeance and volunteers to be his next bride. Shahrzad is determined not only to stay alive, but to end the caliph's reign of terror once and for all.
     Night after night, Shahrzad beguiles Khalid, weaving stories that enchant, ensuring her survival, though she knows each dawn could be her last. But something she never expected begins to happen: Khalid is nothing like what she'd imagined him to be. This monster is a boy with a tormented heart. Incredibly, Shahrzad finds herself falling in love. How is this possible? It's an unforgivable betrayal. Still, Shahrzad has come to understand all is not as it seems in this palace of marble and stone. She resolves to uncover whatever secrets lurk and, despite her love, be ready to take Khalid's life as retribution for the many lives he's stolen. Can their love survive this world of stories and secrets?
     Inspired by A Thousand and One Nights, The Wrath and the Dawn is a sumptuous and enthralling read from beginning to end.

Vad tycker jag? Okej, låt mig bara säga det här: Det fanns helt klart sprickor i historien, tvivelaktiga inslag och saker som inte till sin fullo blev förklarade. Boken börjar med att Shahrzad frivilligt går med på att bli kungens nästa brud. Hon försöker sedan att överleva natten genom att berätta en historia som ska vara så bra att Khalid inte kan stå ut med att aldrig få höra slutet, men… Där tappade berättelsen mig en aning, för bra är Shahrzads historia inte, och varför hon inte får gå samma öde till mötes som närmade 60 tjejer har gjort innan henne, förblir något av ett mysterium (detta blir dock närmare förklarat lite senare i boken, men för mig är det fortfarande lite svårt att förstå). Dessutom innehåller boken lite väl mycket ögonblicklig kärlek för min smak.
     Ändå så älskade jag The Wrath and the Dawn. Kan man se förbi bristerna så var berättelsen verkligen sagolik - på ett fantastiskt sätt! Jag älskade miljön, karaktärerna och språket - framförallt språket! Så vackert och målande och verkligen sagolikt! Jag älskade att verkligen bara gräva ner mig i berättelsen och låta alla vackra ord svepa in mig i dess sagolika historia fylld av kärlek så påtaglig att mitt hjärta flera gånger var påväg att brista, karaktärer som är personliga, härliga och underhållande och en historia lika vacker som spännande. 
     Jag njöt verkligen av att läsa The Wrath and the Dawn, och redan nu vill en del av mig tillbaka till berättelsen. Detta är en kärlekssaga, och som sådan gör den sig fantastisk. Den är romantisk, vacker och rörande. 
     Å andra sidan är boken också klassad som fantasy, vilket är något vi inte riktigt får se lika mycket av. En del byggs det dock upp mot slutet och jag tror att uppföljaren - som jag inte kan vänta förens jag får läsa - kommer innehålla betydligt mycket mer av den varan. Men gå inte in i den här boken med förväntningarna inställda på ett fullspäckat fantasy-äventyr, även om den här boken förvisso är ett äventyr. Ärligt talat tänkte jag sällan på de magiska aspekterna i historien, trotts att de finns där är det inte var historiens fokus ligger.
     Men oavsett magi, eller inte magi, var The Wrath and the Dawn en magnifik berättelse som jag verkligen önskar att jag kunde fått mer av! Framförallt för att Renee Ahdieh språk är så otroligt vackert och målande att jag bara smälter. Hon har verkligen hittat orden att berätta den här sagan så makalöst.
     Är ni sugna på en aningen magisk kärlekshistoria, om en prins med en hemlighet och en flicka med dolda avsikter som utvecklas till att bli mycket mer, rekommenderar jag verkligen The Wrath and The Dawn!

Har ni läst The Wrath and the Dawn? Ser ni fram emot uppföljaren?
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: