måndag 28 mars 2016

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Titel: Den ökända historien om Frankie Landau-Banks
Originalets titel: The Disreputable History of Frankie Landau-Banks
Författare: E. Lockhart
Antal sidor: 289
Serie: -
Förlag: Lavender Lit
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”Det är bättre att vara ensam, resonerar hon, än att vara med någon som inte ser vem man är. Det är bättre att leda än att följa. Det är bättre att ta till orda än att hålla tyst. Det är bättre att öppna dörrar än att stänga folk ute. 
Hon tänker inte vara enkel och rar. Hon tänker inte vara den folk säger åt henne att vara.”

Handling (tagen från Goodreads): Frankie Landau-Banks har förändrats under sommarlovet. När hon till hösten kommer tillbaka till sin internatskola blir hon tillsammans med den populära Matthew Livingston.
     I Matthews sällskap får Frankie en ny social status och nya vänner, men hon träder också in i en värld full av hemligheter. Hon får nys om att Matthew är med i ett hemligt sällskap, ett sällskap där bara killar är välkomna.
     Frankie vägrar låta sig nedvärderas på grund av sitt kön. Hon vet att Matthew ljuger och undanhåller saker för henne. I tysthet börjar hon därför smida planer för att visa att hon är smartare än killarna. 

Vad tyckte jag: Jag älskar E. Lockhart. Hon är en otroligt begåvad författare, och det får vi verkligen se prov av i Den ökända historien om Frankie Landau-Banks. Boken var ingen We Were Liars, historierna hamnar inte ens i närheten av varandra - och We Were Liars kommer troligtvis alltid vara min favorit på grund av hur brilliant den var, men Den ökända historien om Frankie Landau-Banks är också den en riktigt riktigt bra bok. Genren är annorlunda och fokuset hamnar på andra saker, men åter igen får vi se prov på E. Lockharts lysande författarskap.
     Jag kan ju börja med att säga att jag inte kunde sluta läsa. Jag läste och läste och läste tills boken helt plötsligt var slut. Tror att det bara tog mig två eller tre dagar. För det hände så mycket, och den var så underhållande och spännande och väl skriven att jag inte kunde sluta. 
     För det är verkligen underhållande att följa vår huvudkaraktär Frankie, medan hon långsamt börjar se världen med nya ögon, medan hon börjar upptäcka felen i att det existerar sällskap där bara killar får vara med, bara för att, och att traditioner kanske inte är aktuella idag enbart för att de har varit det en gång i tiden. Hon är stark och smart och visar att intellekt inte har ett dug att göra med i vilken kropp man är född.
     Finns det frågetecken i historien? Saker jag även nu när jag läst ut den till fullo inte förstod och sådant som jag önskar vi hade fått gå djupare i eller som hade blivit förklarat mer? Och sådant som bara verkar höra lite halvdant till historien utan att riktigt bli förklarat? Ja, ja det gör det absolut, men av någon anledning får det mig bara att känna att det kanske är just precis vad E. Lockhart vill. För det skapar en diskussion, det får en att ifrågasätta, och jag tror att det är just det E. Lockhart vill med den här boken. Få oss att höja på ögonbrynen och fråga oss själva varför samhället faktiskt ser ut som det gör. Varför vi är så rädda för att bryta de osynliga normerna, varför vi dömmer varandra utifrån kön och varför vi egentligen fortsätter göra saker bara för att vi har gjort dem i åratal.
     Som de flesta böcker är Den ökända historien om Frankie Landau-Banks inte perfekt, och nog finns det endel saker jag har synpunkter på - slutet är en sådan, jag hade väll önskat att det såg lite annorlunda ut - men det gör inte den här boken mindre väl skriven, eller mindre viktig. Den innehåller en bra och underhållande historia, en stark huvudkaraktär och en hel del tänkvärda poänger, och bara det gör den ju ganska så läsvärd enligt mig. 

Vad tycker ni om E. Lockhart och hennes böcker? Dela med er av era tankar!
Kram
Kimberly

2 kommentarer:

  1. Läste denna nyligen, inlägget väntar på att bli skrivet, och jag gillade också den väldigt mycket. Det är roliga karaktärer och en rolig historia, men mest av allt gillade jag hur den berättades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag faktiskt med om! Det är en bra historia, men just hur den berättas gör den så mycket bättre! Ser fram emot att få läsa din recension sen! :)

      Radera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: