fredag 5 februari 2016

The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender av Leslye Walton

Titel: The Strange and Beautiful Sorrows of Ava lavender
Originalets titel: -
Författare:  Lesley Walton
Antal sidor: 300
Serie: -
Förlag: Walker Books
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”To many, I was myth incarnate, the embodiment of a most superb legend, a fairy tale. Some considered me a monster, a mutation. To my grate misfortune, I was once mistaken for an angel. To my mother, I was everything. To my father, nothing at all. To my grandmother, I was a daily reminder of loves long lost. But I knew the truth - deep down, I always did.
I was just a girl."

Handling (tagen från bokens baksida): Pain in love is the Roux family birthright. For Ava Lavender, a girl born with the wings of a bird, it's key to her fate.
     Ava traces the lives and loves of the Roux women as she tries to understand what has made her who she is and what she will become. On the night of the summer solstice, the skies open un, rain and feathers fill the air and Ava's fate is revealed. 

Vad tycker jag? Gud jag vet inte ens var jag ska börja - jag ÄLSKADE The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender! Den var så vacker, gripande och tragisk. 
     Vi får följa en familj som sträcker sig över tre generationer, och jag kan inte göra annat än berömma Leslye Walton för hur otroligt vackert hon väver samman ödet av dessa tre kvinnor och deras liv. Hennes språk är makalöst och hennes sätt att berätta den här historien är så otroligt vackert. Jag har aldrig läst något liknande. Det här är verkligen en berättelse. Nästan som en saga, fast utan allt det där fluffiga mjuka och lyckliga i alla sina dagar. Jag vet inte hur jag ska förklara det, men att läsa The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender kändes nästan som att krypa upp med en filt och rykande kopp vid fönstret en regnig dag medan de hårda dropparna smattrat mot taket. Den fick en att känna sig både sådär rå och lite ruggig som allt känns på en regnig dag, men också så där vemodigt fylld av värme och kärlek. Trygg och sorgsen på samma gång. 
     Men absolut främst gick den bara rakt in i hjärtat.
     Jag kan inte nog betona hur vacker den här berättelsen är. Jag önskar att jag kunde läsa den här typen av böcker, men den här typen av språk, oftare. För det är så fint och så målande och så levande. Jag ska ger er en smakbit: 

"I’ve been told things happen as they should: My grandmother fell in love three times before here nineteenth birthday. My mother found love with the neighbor boy when she was six. And I, I was born with wings, a misfit who didn’t dare to expect something as grandiose as love. It’s our fate, our destiny, that determines such tings, isn’t it? 
Perhaps that was just something I told myself. Because what else was there for me - an aberration, an untouchable, an outsider? What could I say when I was alone at night and the shadows came? How else could I calm the thud of my beating heart but with he words: This is my fate. What else was there to do but blindly follow its path?" 

The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender. Titeln räcker nästan i sig själv för att förklara den här boken. Underlig. Vacker. Sorglig. 
     Men jag vill också nämna den magiska realismen som fyller boken. Berättelsen är udda på mer än ett sätt, och att Avas mormor blir hemsökt av spöken från det förflutna, eller att hennes mamma kan känna på lukten om det ska regna, är kanske inte något som faller alla i smaken. Det är kanske inte heller det faktum att vår huvudkaraktär har fötts med vingar. Det ger en surrealistisk touch till berättelsen, på både gott och ont. Stundvis älskar jag det - och berättelsen hade aldrig blivit så vacker och häpnadsväckande som den var om det inte var för alla dessa nästintill övernaturliga element - men då och då hade jag ändå önskat mig en djupare förklaring till varför en del saker är som de är. Samtidigt förstår jag ibland varför författaren lämnat delar av berättelsen så öppen, och det finns någon form av charm i det också. 
     Åh jag önskar verkligen att det fanns fler böcker som denna (har ni tips så skriv dem gärna i kommentarerna!) jag längtar redan tillbaka till språket och berättelsen. Det här är en bok jag redan vet att jag kommer att läsa om. 
     Jag har bara en sak att säga: Läs den!


Dela med er av era tankar av boken nedan!
Kram
Kimberly

3 kommentarer:

  1. Åh, nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den här! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Den är lite annorlunda, men jättebra! Rekommenderar verkligen :)

      Radera
  2. Oj, nu blev man ju lite sugen på att läsa denna också :). Rör mig inte kanske är lite liknaden men har inte läst den här så vet inte exakt, men den är också 'vackert sorlig' men tror det är mera fiction i den.

    SvaraRadera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: