måndag 4 januari 2016

Jag var här av Gayle Forman

Titel: Jag var här
Originalets titel: I Was Here
Författare: Gayle Forman
Antal sidor: 238
Serie: -
Förlag: Modernista
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”Vad sysslar du med, Cody?”
Det gör ont. Alltihop gör väldigt ont. Men det här är fel. På så många vis. Så jag säger samma sak som jag sa för alla de där månaderna sedan, men jag menar inget illa. Det är kanske det bästa man kan önska någon.
”Ha ett bra liv”, säger jag. Och så smäller jag igen dörren bakom mig.  

Handling (tagen från Goodreads): Cody blir först chockad och sedan förkrossad när hon får veta att hennes bästa vän Meg tagit livet av sig, ensam på ett hotellrum.
     Cody kan inte fatta varför Meg skulle vilja dö. De pratade ju om allt. Varför hade hon inte sagt något? Men när Cody reser till Megs universitetsstad för att packa ihop hennes tillhörigheter upptäcker hon att det är mycket Meg inte har berättat. Om sina rumskamrater, människor av en sort som Cody aldrig skulle ha stött på i sin lilla håla till hemstad. Om Ben McAllister, killen med gitarren och flinet, som krossat hennes hjärta.
     Men allra mest chockad blir Cody när hon till sist lyckas öppna en krypterad datafil på Megs dator, som visar att hon varit aktiv på en sajt som tycks vara kopplad till hennes död. Allt Cody trodde att hon visste om sin bästa vän sätts ur spel.

Vad tycker jag: Mina förväntningar på Jag var här, var ganska låga till att börja med. Men efter att ha läst Om jag stannar, var jag ändå hyfsat nyfiken på Gayle Forman så bestämde mig för att plocka upp boken och jag blev inte besviken. 
     Efter att jag kommit lite mer än 50 sidor in i boken kunde jag inte sluta. Jag drogs med av den tragiska men ändå vackra historien Forman målar upp och föll pladask för alla karaktärer. Cody, Ben och till och med Knark-Rickard med sitt stora hjärta. De kändes alla så väldigt levande och mänskliga, och på något sätt även annorlunda. För de hade alla brister. 
     Dock kan jag väll medge att jag ibland under historiens gång hade lite väl svårt att placera Cody, men grejen är den att jag ändå verkligen tyckte jag om henne. Både hon och Ben kunde bete sig riktigt idiotiskt ibland, men man förstod dem ändå. Jag kunde relatera till dem även om jag inte ens kommer i närheten av att ha genomlevt samma saker som de har. För de känns så äkta. Mänskliga. Gayle Forman skriver verkligen så vackert att hon ger liv till både den här berättelsen och dess karaktärer, gör de levande och gripande.
     Stundvis kunde jag känna att hela det här ”mysteriet” kring Megs död kändes lite överdriven och att slutet på själva mysteriet också kändes lite blekt. Men åter igen förstod jag det, även om jag kanske inte gjorde det fullt från början. Cody ville ha någon att hålla ansvaret för Megs död, även om det inte riktigt är så enkelt. Det finns något rimligt i det, även om jag kanske inte fick exakt det slutet jag önskat.
     Jag var här handlar om viktiga ämnen. Vi har självmord, psykisk ohälsa, att förlora någon närstående och saker som kanske till och med går ännu djupare än det. Jag tycker boken behandlar dessa viktiga ämnen väldigt väl. På ett sätt så att de kommer nära och blir förståeliga (jag vet förståelse är ett ständigt återkommande ämne i den här recensionen, men det passar). 
     Jag var här är en hjärtskärande och fin berättelse som jag inte kunde lägga ifrån mig. Jag ser helt klart fram emot att läsa mer av Gayle Forman i framtiden. 

Betyg: 7,5 av 10

Kommentera gärna och berätta vad ni tycker om ni själv har läst något av Gayle Forman!
Kram
Kimberly

2 kommentarer:

  1. Den här blev jag lite nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul, tycker verkligen att du borde ge den en chans :)

      Radera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: