måndag 7 december 2015

Som stjärnor i natten av Jennifer Niven

Titel: Som stjärnor i natten
Originalets titel: All the Bright Places
Författare: Jennifer Niven
Antal sidor: 384
Serie: -
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”Jag inser nu att det viktiga inte är vad man tar, utan vad man lämnar efter sig.”

Handling: Alla är övertygade om att populära Violet Markey räddar skolans ”freak”, Theodore Finch, från att hoppa, den där dagen uppe i skolans klocktorn – men sanningen är egentligen en annan.
     Ända sedan hennes syster dog i en trafikolycka har Violets liv varit skevt. När hon lär känna Finch öppnas dörren till något nytt. En tillvaro där allt är möjligt – som rymmer den djupaste sorgen och den största kärleken. Men samtidigt som Violets värld växer, börjar Finchs värld krympa.
     Som stjärnor i natten är en hjärtskärande roman om hopp och förlust, om att välja livet och om vem man vill vara. Men det är också en roman om kärlek som dyker upp när man minst anar det.

Vad tycker jag? Wow… Som stjärnor i natten är en sådan där bok som bara är riktigt bra
     Om jag ska vara ärlig så var jag lite tveksam till boken första gången jag såg den. Den verkade tung och jobbig att läsa - vilket oftast inte är den typ av bok jag är ute efter alls. Men så plockade jag upp den och läste första sidan, och jag var fast. För, absolut, det här är en bok om viktiga saker, en bok som tar upp tunga ämnen, men den är ändå förvånansvärt lätt att läsa. Den är lika fylld av humor och kärlek som den är fylld av allt det där tunga och viktiga. Jennifer Niven berättar den här berättelsen så skickligt och så vackert att den aldrig känns seg eller svår. Snarare tvärtom.
     Vi får följa Finch och Violet på deras resa mot att välja livet och kämpa mot döden i dess olika former, och det är lika gripande som underhållande att följa dessa två fantastiska karaktärer. Jag tror bland annat det är här Nivens styrka ligger, i de realistiska men unika karaktärerna hon byggt upp. Boken är full av karaktärer som känns så verkliga, och som i så hög grad har påverkat mig - speciellt Finch, jag menar Herre Gud Finch - att de kommer stanna kvar hos mig en lång tid. Berättelsen med. 
     Som stjärnor i natten handlar en hel del om psykisk ohälsa, och historien om Violet och Finch har verkligen öppnat mina ögon på så många sätt när det gäller det. För första gången känns det som om jag börjar förstå. Niven skriver i sina efterord att hon tycker att det inte ska vara någon skillnad på hur man hanterar fysisk ohälsa och psykisk ohälsa eftersom de är precis lika ofrivilliga och precis lika viktiga, och i den här boken blir det så uppenbart att det är precis så det är. Som stjärnor i natten är en såndär bok som jag önskar att alla kunde läsa. För att den är viktig. För att den är så träffande och känns så äkta. För att jag ärligt tror i mitt hjärta att världen är bättre med den här boken i den. 
     Niven har lyckats på så många olika plan med den här fantastiska berättelsen. Hon har fått mig att skratta och gråta - att verkligen känna, och jag är så tacksam för att fått uppleva den här historien tillsammans med karaktärerna. Det känns rätt nu i efterhand. 
     Jag tror att det här är en bok som skulle passa de flesta, men självklart riktar sig främst till ungdomar. Varför jag tror den kan vara passande inom fler målgrupper dock, är för att den både är gripande men också har ett högt tempo och ett ständigt flyt. På riktigt - alla borde läsa den här boken, jag kan lova att den kommer lämna någonting kvar hos er och det är viktigt. 

Betyg: 8,5 av 10


Har ni själva läst Som stjärnor i natten får ni gärna kommentera vad ni tyckte om den!
Kram
Kimberly

PS till er som redan läst boken: EleanorandViolet.com existerar faktiskt på riktigt!! Och det gör även Germ Magazine!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: