tisdag 27 oktober 2015

Sista riket av Brandon Sanderson

Titel: Sista riket
Originalets titel: Mistborn: The Final Empire
Författare: Brandon Sanderson 
Antal sidor: 738
Serie: Mistborn #1
Förlag: Modernista
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON 

”Ser det någonsin fel ut i dina ögon, Vin?”
”Fel?” frågade hon.
Kelsier nickade. ”De torra växterna, den ilskna solen, den disiga svarta himlen.”
Vin ryckte på axlarna. ”Hur skulle sådant kunna vara rätt eller fel? Det är bara som det är.” 
”Jovisst” sa Kelsier. ”Men jag tror att din inställning är en del av felet. Världen borde inte se ut såhär.”

Handling (från Goodreads): I tusen år har aska fallit från himlen, inga blommor har blommat och täta dimmor har gjort nattens mörker fruktat. Det är en värld av lidande där den evige och odödlige Överstehärskaren styr genom ett antal aristokratiska familjer. Vanligt folk är dömda att leva i underkastelse och arbeta som slavar.
       Men mitt i all hopplöshet dyker Kelsier upp, en överlevare från de hålor dit Överstehärskaren skickar dem som han dömt till döden. Kelsier har allomantiska förmågor – en rad magiska styrkor som nästan bara aristokratin besitter – och en plan om hämnd och frigörelse.
       Samtidigt stryker Vin, en ung tjej som är medlem i ett tjuvgäng, runt på gatorna i huvudstaden. Även hon är allomantiker – men vet inte själv om det förrän Kelsier drar in henne i sina planer.
       För att Keslier och Vin ska lyckas störta Sista riket är det mycket som måste gå i lås. Inte minst måste Vin lära sig att bemästra sina allomantiska krafter…

Vad tycker jag: Många har redan sagt det innan mig, och jag är säker på att många kommer säga det efter mig också: Sista riket är riktigt välskriven fantasy. 
       Allting bara hänger samman, från karaktärerna, till krafterna, till världen, till handlingen. Från början till slut. När jag slog ihop boken efter att ha nått sista sidan kunde jag inte göra annat än att beundra Brandon Sanderson för den magnifika berättelse han skapat. För, alltså, wow vad han har lyckats. 
       Jag kan personligen tycka det är lite svårt att komma över fantasy som verkligen håller. Många fantasyböcker har hål i berättelsen, eller språket, eller världen o.s.v. Det är sällan allt bara sitter. Men det gör det i Sista riket. Boken är genomtänkt och Brandon Sanderson är en väldigt skicklig författare. 
       Sen var väll inte Sista riket perfekt rakt igenom. Jag hade inte haft något emot lite mer action och en aning mer spänning hade nog inte heller suttit fel. Däremot känns det som om Brandon Sanderson var väldigt grundlig när han skrev Sista riket, vilket innebär mycket förklaring, mycket tid åt att beskriva världen och dess uppbyggnad, karaktärerna, krafterna och deras funktion. Så speciellt i början kändes det väll inte alltid som det hände så mycket. Men det är okej, för det gör att man verkligen förstår. Att man är insatt i världen och karaktärerna, att man hänger med. Och när det väl händer saker - då känns de. 
       Förutom att boken skulle kunnat innehålla lite mer spänning och action tror jag inte riktigt det finns mycket att klaga på. I och för sig skulle jag inte sagt nej till lite mer kärlek heller, men förstår å andra sidan att det inte är där bokens fokus ligger. Det är bara det att de bitar av kärlek vi fick se var så väldigt bra att jag bara ville ha mer hela tiden. Men vi får väll se, Sista riket är ju trotts allt bara första delen i en serie...
       Boken kan vara lite mastig att ta sig igenom, det måste jag erkänna, och det var kanske inte alltid jag var helt fast. Men det är värt det i slutändan, när man ser hur allt hänger samman. Och de sista hundra sidorna… det är värt det att läsa alla de 600 sidorna innan bara för att komma fram till dem, för de är verkligen något extra (skadar ju inte att de där 600 sidorna också är otroligt bra).
       Nu ser jag bara otroligt mycket fram emot uppföljaren!

Betyg: 7,5 av 10

Har ni själva läst Sista riket och vad tycket ni i sådanna fall? Någon som vet när uppföljaren kommer ut på svenska?


Kram
Kimberly
Andra böcker som kan vara intressanta:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: