torsdag 20 augusti 2015

En shopaholics Bekännelser av Sophie Kinsella

Titel: En shopaholics bekännelser
Originalets titel: The Secret Dreamworld of a Shopaholic 
Författare: Sophie Kinsella
Antal sidor: 346
Serie: Shopaholic #1
Förlag: Damm förlag
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris (tillfälligt slut)

”Okej. Ingen panik. Ingen Panik. Det är bara en VISA-räkning. Det är bara en papperslapp med några siffror på. Jag menar, hur pass farliga kan några siffror egentligen vara?”

Handling: Rebecca Bloomwood lever ett glamoröst liv. Hon bor i en fantastisk våning i ett av Londons trendigaste områden, äter på de fina resturangerna, och har en garderob fullproppad av moderiktiga plagg (finns det något bättre än att shoppa?)
       Det ända problemet är att Rebecca egentligen inte alls har råd med det här. Jobbet som reporter på finanstidningen betalar alldeles för lite och skulderna bara fortsätter växa. Dessutom är det ju så svårt att bara sluta shoppa…
       Rebecca försöker rätta upp sitt liv. Skära ner på utgifter och skaffa sig extrajobb. Men försök efter försök misslyckas, och en hel del går inte som Rebecca tänkt sig…

Vad tycker jag? En shopaholics bekännelser känns som en bok i sann Sophie Kinsella-anda (tror det är okej att jag säger så fasten det här bara är den tredje boken jag läser av Sophie Kinsella). Den är charmig, lättsam och rolig, sidorna bara flyger förbi. En perfekt bok när man bara vill ha något enkelt och underhållande.
        Visste, berättelsen är inte överdrivet intressant, och Rebecca själv är till och från lite för naiv för min smak. Ändå bara fortsätter och fortsätter jag att läsa tills boken är slut och då vill jag ändå bara ha mer (tur att det här är en serie). För den här boken har verkligen den där underhållande - och samtidigt väldigt äkta, charmen över sig. Nu är väll inte jag någon shopaholic, ändå är det lätt att känna igen sig i många av situationerna Rebecca hamnar i. Boken är liksom jordnära och rolig - en väldigt slående kombination. 
       Egentligen finns det inte värst mycket att säga. Jag gillar karaktärerna och historien, även om det helt klart är stilen på den här berättelsen som är det bästa (just hur lättsamt, charmigt och underhållande den är berättad). Helt klart en läsvärd chic-lit och något av ett måste om man gillar Sophie Kinsella. 
       Personligen ser jag fram emot resten av serien (även om den ärligt verkar lite lång, hur mycket kan man egentligen läsa om shopping?). Tyvärr verkar de första böckerna inte tryckas längre (känns lite konstigt i sådana fall eftersom den senaste delen, En shopaholic i Hollywod just kom ut på svenska…men det här kanske inte är en serie man behöver läsa alla delar i - även om jag personligen vill läsa dem i kronologisk ordning, så kanske det funkar att inte göra det också?) eller har jag fel? Vet inte riktigt om det stämmer, men åtminstone går den här boken och uppföljaren, En shopaholic i New York, inte att beställa på många av online butikerna (Adlibris, Bokus, CDON o.s.v). Om någon vet något ställe man kan få tag på böckerna får ni göra höra av er. 
       Hur som helst ser jag fram emot resten av den här serien och hoppas att jag får tillfälle att läsa den. Rekommenderar!


PS Måste bara tillägga att jag såg filmen för något år sedan…den är heeelt annorlunda. Handlingen är verkligen, verkligen inte densamma. Bara en liten förvarning till er som redan sett filmen. Trodde boken skulle bli jätteuppenbart, just eftersom jag sett den - men så var det verkligen inte. 

Har ni själva läst någon bok ur Shopaholic-serien? Vad tyckte ni? Dela med er!
Kram
Kimberly

Du kanske också gillar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: