måndag 13 juli 2015

The Young World: Överlevarna av Chris Weitz

Titel: Överlevarna
Originalets titel: The Young World
Författare: Chris Weitz
Serie: The Young World #1
Antal sidor: 379
Förlag: B Wahlströms 
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

”Att våga sig utanför murarna är som att kasta en tärning. Ibland tar man sig inte hem. Det finns banditer, vildhundar, giftrök, kemiska bränder. Enstöringar som har tappat förståndet och inte bryr sig längre. Våldsgalningar, våldtäktsgalingar, jag har till och med hört om sådana som mördar för skojs skull.
Varför?
Varför inte?
Det två frågorna sammanfattar i princip det mesta nu för tiden: ett stort VARFÖR? bredvid ett stort VARFÖR INTE”



Handling: Efter att en mystisk sjukdom spridit sig och tagit död på alla vuxna och små barn finns enbart tonåringarna kvar. De bildar grupper - klaner - i spillrorna av sina gamla liv medan de gör allt de kan för att överleva. Där finns Jefferson, den motvilliga ledaren för Washington Square-klanen och Donna som han är hemligt förälskad i. När en i deras grupp tror att han har hittat en ledtråd till vad som kan ligga bakom sjukdomen som härjar ger dig sig ut för att söka svar. Men deras sökande blir långt farligare än förväntat och svaren de hittar är något de aldrig kunnat föreställa sig.

Vad tycker jag? Det här var en väldigt lättläst bok. Den gick snabbt fram, höll ett skönt tempo och hade inte för långa kapitel. Vad jag tycker är riktigt intressant är att man får läsa både ur Donna och Jeffersons perspektiv. De är två väldigt olika karaktärer och därför får man olika perspektiv av den här världen de lever i. Vad jag också fastnade för var att man fick se huvudkaraktärerna igenom varandras ögon vilket var riktigt intressant. Inte bara se vad de själv tyckte och tänkte, men också hur motsvarande person tyckte och tänkte om dem. Riktigt kul och lite annorlunda. 
       Något annat som gjorde att jag fastnade för den här boken var att den var fylld med humor och sarkastiska kommentarer. Inte så man skrattade rakt ut kanske, men så att man åtminstone drog på munnen. Det kändes upplyftande med tanke på att mycket annat av innehållet i den här boken är ganska mörkt. Inslaget av humor gjorde den enklare att relatera till, fick karaktärerna att kännas mer jordnära (även under jordens undergång).
       Som sagt svepte sidorna förbi utan att man knappt la märket till det, ändå kändes det som om berättelsen saknade något. Jag har svårt att sätta fingret på vad, men den gick ändå inte helt hem hos mig även om jag skulle vilja.
       Något annat jag måste kommentera är slutet. Jag hängde inte alls med! Allt gick så fort och man fick knappt svar på några frågor medan allt bara hände - hade inte sagt nej till lite fler förklaringar. Dock lämnar boken en med en stor cliffhanger vilket troligtvis gör att jag kommer plocka upp andra boken när den kommer ut på svenska. Kanske får man där svar på de obesvarade frågorna som första boken lämnar en med?

Poäng: 6 av 10

Fler av er som läst boken? Kommentera i sådana fall! Ha det gott till nästa gång!
Kram
Kimberly

Psst: Andra dystopier som kanske kan intressera?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: