torsdag 9 juli 2015

Clockwork Angel av Cassandra Clare


Titel: Clockwork Angel (läser orginalspråk)
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Infernal Devices #1
Antal sidor: 482
Förlag: Walker Books
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

Magic is dangerous- but love is more dangerous still. 


Handling: When sixteen-year-old Tessa Gray arrives in England during the reigon of Queen Victoria, something terrifying is waiting for her in London’s Downworld, where vampires, warlocks and other supernatural folk stalk the gaslit streets. Friendless and hunted, Tessa seeks refuge with the Shadowhunters, a band of warriors dedicated to ridding the world of demons. Drawn even deeper inte their world, she finds herself fascinated by - and torn between - two best friends and quickly realizes they love may be the most dangerous magic of all.

Vad tycker jag? The Infernal Devices är första delen i en spin-of serie av The Mortal Instrument, som utspelar sig i samma magiska värld, men några hundra tillbaka i tiden. Vissa av huvudkaraktärerna som är med, är några av karaktärerna i The Mortal Instruments förfäder (och Magnus Bane är med!!) vilket är väldigt spännande om man läst The Mortal Instruments - vilket jag gjort och dessutom älskar jag den serien. Därför var The Infernal Devices något jag velat läsa väldigt länge, men tyvärr måste jag säga att jag blev lite besviken på Clockwork Angel. Jag blev inte alls indragen på samma sätt som i The Mortal Instrument, historien var varken lika spännande eller drivande och kärleken (som var det bästa i boken) fick inte på långa vägar så mycket plats som jag hade önskat. På många sätt känns den här serien som en urblekt version av The Mortal Instruments.
       Samtidigt var den inte dålig. Absolut var den seg ibland, och stundvis nästan tråkig, men mot slutet växte historien verkligen och tog en hel del oväntade vändningar. Nu när jag väl lagt ner boken är jag inte säker på att jag kommer kunna hålla mig borta från tvåan bara för att jag vill veta hur det fortsätter! Man fick långt ifrån alla svar i Clockwork Angel, det märks tydligt att det här är första boken i en trilogi - den gör sitt jobb när det kommer till att bara besvara tillräckligt mycket för att man ska vilja kasta sig över nästa bok.   
      Har man läst The Mortal Instruments och verkligen föll för böckerna, tycker jag att man kan ge Clockwork Angel en chans. Enligt mig håller den inte samma standard men den är underhållande och ger en större perspektiv på skuggjägar-världen vilket är intressant. Dessutom finns det mer till karaktärerna och historien än man kanske först tror. Helt klart värld en chans även om jag personligen inte älskade den. Har man dock inte läst The Mortal Instruments rekommenderar jag verkligen den serien över The Infernal Devices, till att börja med i alla fall. 

Poäng: 6 av 10

Vad tycker ni själva? Har ni läst The Mortal Instruments eller The Infernal Devices? Är de läsvärda? Borde jag plocka upp fortsättningen till Clockwork Angel?

Ha det gott!
Kram

Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: