torsdag 18 juni 2015

De utvalda: Tankeläsaren av Kristin Cashore

Titel: De utvalda: Tankeläsaren
Originaltitel: Graceling
Författare: Kristin Cashore
Antal sidor: 479
Serie: De utvalda #1
Förlag: Månpocket
Du kan läsa mer om boken / köpa den här: Adlibris, Bokus eller CDON

Handling: Sedan Kasta var åtta år gammal har hon tvingats hota och döda människor åt kungen. Hon är en särling, vilket innebär att hon är född med en speciell gåva som kungen har rätt att nyttja. 
       Hennes gåva gör Kasta oslagbar i strid - ingen har någonsin ens kommit i närheten av att besegra henne, åtminstone inte tills hon möter Po. En mystisk, svårslagen särling med ögon som ser rakt igenom henne. Han verkar förstå Kasta bättre än någon annan, men vad döljer han?
       Mötet med Po är början på en farofylld resa där Kasta får uppleva sådant hon trodde var omöjligt. Bottenlös ondska, trofast vänskap och en kärlek så stark att den skrämmer henne. 

Vad tycker jag? Det här är andra gången jag läser Tankeläsaren och än en gång tog den med mig på ett rafflande äventyr med ondskefulla kungar, hemliga sällskap och blomstrande vacker kärlek!
       Vad jag ofta förundras över med den här boken är hur utvidgad dess läsarkrets är. Många av minna vänner som annars inte alls läser särskilt mycket fantasy älskar den här boken och när jag läste Tankeläsaren den här gången försökte jag ta reda på varför - vad som gör den här fantasy boken så speciell och varför den tagit sig in i så många hjärtan. 
       En avgörande faktor tror jag är världen Cashore målar upp. Den är inte unik, men den är lätt att förstå sig på - kanske för att den inte är allt för olik vår egen för några hundra år sedan - på samma gång som den är så ofantligt annorlunda från vår vardag. Språket som Cashore målar upp den här världen med är dock inte överdrivet målande. Det här är ingen bok med djupa funderingar, poetiska beskrivningar och underliggande meningar. Språket gör vad det ska, det berättar en rafflande historia - och i den här boken räcker det. 
       Jag tror Cashores styrka ligger i karaktärerna. De är de mest framträdande och fängslande med historien och ärligt har jag fäst mig vid en hel del av dem. Karaktärerna är väl underbyggda, unika och kemin de har till varandra är otrolig. Jag har sällan stött på ett par som Kasta och Po, med en så stark och passande kemi att den nästan går att ta på. Den lyfter hela boken och deras kärlek går rakt in i mitt hjärta. Om jag någonsin får uppleva ett förhållande som deras kan jag skatta mig lycklig. För det är något speciellt med deras sätt att förstå och acceptera varandra utan att någonsin försöka ändra den andra. Hur de bara älskar villkorslöst i vetskapen om att de blir lika älskade tillbaka. Det är vackert att läsa om och jag är ärligt lite ledsen över att behöva lämna dem bakom mig. 
       Allt som allt är det här en väldigt välbyggd fantasybok som jag rekommenderar till de flesta - just eftersom jag vet så många som fattat tycke för dem även om fantasy inte är deras favoritgenre. Tror också det här en bok som inte enbart passar tonåringar - visst, den katigoriseras som en tonårsbok men ärligt tycker jag inte den är särskilt ungdomlig. Huvudkaraktärerna är runt arton år, ja, men de har också upplevt så mycket i livet att de ofta känns äldre än så och boken är väldigt mogen. 

Poäng: 7 av 10

Kram
Kimberly

2 kommentarer:

  1. Har du/Ska du läsa de andra två?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har redan läst båda och tyckte jättemycket om dem! Rekommenderar verkligen :)

      Radera

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: