torsdag 25 juni 2015

Böcker som ger perspektiv!

Hej! Idag tänkte jag dela med mig av böcker jag tycker ger en lite extra perspektiv för er som är intresserade!

Den första boken är: Jag, En av David Levithan (läs min recension HÄR). Troligtvis den mest perspektivingivande boken jag läst! Den handlar om En, som varje dag vaknar upp i en ny kropp, i ett nytt liv och ständigt tvingas handskas med nya problem. En hamnar verkligen "i huvudet" hos de hen vaknar upp som, vilket gör att man själv också förstår dem på ett väldigt intressant sätt. Man kommer väldigt nära personer som man annars kanske inte förstår i huvudtaget! Verkligen intressant! För att läsa mer om den titta in på Adlibris, Bokus eller CDON.

Jag vill också tipsa om Tahereh Mafis trilogi, The Juliette Chronicles (på svenska kallad Juliette) som innehåller böckerna: Rör mig inte!, Rädda mig inte! och Sätt mig i brand! Den handlar om Juliette vars beröring är dödlig. På grund av det har ingen någonsin vågat komma henne nära och det är väldigt intressant att läsa boken ur hennes perspektiv, få uppleva hur det är att vara fruktad och hatad. Att inte lita på sig själv och till och med avsky den man är. Men man får också se henne växa och börja acceptera sig själv vilket är vackert. Dock var inte det den karaktärsförändring som jag fann intressantas, utan det var faktiskt Waners. Jag vill inte avslöja för mycket, men i början av trilogin framstår han som väldigt grym men längs seriens gång får man se baksidan till grymheten och det får en att börja förstå varför vissa människor begår hemska handlingar, och även att skenet bedrar. Det blir otroligt tydligt i den här serien och ger en verkligen lite perspektiv. Lär en att inte döma människor så hårt efter deras handlingar för vi vet inte vad som ligger bakom. 
       Läsa mer om första boken kan ni göra här: Adlibris, Bokus eller CDON


Så det här var mina tips på perspektivingivande böcker! Har ni själv läst något när ni bara stannat upp och verkligen känt att ni fått ett helt och hållet nytt perspektiv på något? Att ni nu känner att ni förstår någon ni innan inte kunde relatera till alls? Att boken förändrat ert sätt att se på saker? Dela med er i kommentarerna!

Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Senast publicerat:

Mjölk och honung av Rupi Kaur

Titel : Mjölk och honung Originalets titel : milk and honey Författare : Rupi Kaur Antal sidor : 204 Serie : - Förlag :  Mima Förlag ...

Populära inlägg: